O demokracii svetla…, o literatúre svetla…, 1989 Transitus svetla, 2017
Ruky sú tradične symbolom maximálnej odlišnosti a osobnej skúsenosti človeka. Znakovosť sa podriaďuje „demokracii svetla“ a „literatúre svetla“. Úsilie o odhalenie esencie konkrétnej ľudskej existencie dospieva k obrazom, v ktorých sa individuálne potláča a do popredia vystupuje všeobecné. Cyklus veľkoformátových tlačí s názvom O demokracii svetla… o literatúre svetla je projekt z konca 80. rokov minulého storočia, realizovaný analógovou čiernobielou fotografiou. Primárne sa dotýka, v tom čase očakávaných a rovnako prebiehajúcich politických zmenách vo všetkých okolitých štátoch strednej Európy, nevinímajúc Slovensko. Jednot-livé motývy na čiernobielych analógových fotografiách, interpretujú vzťah symboliky svezla a symboliky rúk. Ruky sú technológiou viacnásobnej expozície multiplikované
do základných zvarov – kruh, štvorec a trojuholník. Proce-som multiplikácie sú znaky rúk klonované od jedniduchých štruktúr k zložitejším. Základné tvary sa v niektorých kom-pozíciách menia, rozpadajú na abstraktné štruktúry a novot-vary. Komplexne cyklus fotografií vytvára v symbolickej rovine metaforickú mozaiku, akúsi svetelnú abecedu znakov, symbolov a pod. Veľkoplošné fotografie sú realizované digitálnou tlačou, ktorá oproti originálom – čiernobielym strieborným monochrómom symbolizuje technologický, rovnako filozofický a politický posun spoločnosti a média fotografie.
Projekt “Transitus svetla” vychádza zo staršieho cyklu fotografií s názvom „O demokracii svetla…, o literatúre svetla”. Nadväzuje na starší projekt z konca 80. rokov minulého storočia, realizovaný analógovou čiernobielou fotografiou, ktorý sa primárne dotýkal v tom čase nečakaných politických zmien, prebiehajúcich vo všetkých okolitých štátoch strednej Európy, nevinímajúc Slovensko. Súčasný koncept motívov a kompozícií rúk a svetla, vychádza z čiernobielych analógových fotografií, ktoré sú multiplikované a manipulované posprodukčnou digitálnou technológiou na veľké formáty adjustované ako voľne visiace veľkoformátové tlače. Veľkoplošné digitálne fotografie symbolizujú technologický, filozofický a rovnako politický posun spoločnosti a média fotografie.
Pojem tranzitus – kríženie, pochádza z latinského slova transitus a vzťahuje sa na „čas prechodu smrťou do života.“ Ústrednou témou cyklu je neustála premena. Ruka človeka – symbol individuality sa metamorfuje do univerzálnej znakovosti vo fotografickom príbehu. V prológu uplatňuje fragment ľudskej ruky v symbióze s elementárnymi geometrickými tvarmi – kruh, štvorec, trojuholník, kde ruka zastupuje človeka ako jedinečné indivíduum. Príbeh sa rozvíja v hľadaní dotyku rúk na tmavom pozadí, z ktorého prúdi energia svetla. A napokon znaky rúk vyústia do štruktúr ako extraktu pocitov, navrstvených vo vedomí a podvedomí.
Symbol individuality sa premieňa na univerzálnu znakovosť rúk, násobenú v bohatom svete štruktúr, v ktorom vo fortissime zaznieva óda na transitus svetla. Neustále hľadanie autora smeruje aj v tomto cykle pod povrch viditeľného so snahou o vlastnú výpoveď o svetle, a ak som správne pochopila tento príbeh – svetlo nie je len symbolom, ale aj základom osvietenia a katarzie. Triáda – svetlo, tma, ruky v zaujímavých konfiguráciách vytvárajú autonómny svet obrazu, v ktorom vyznieva premena v rôznych podobách s bohatou symbolikou a tajomným svetlom, ktoré je nositeľom viery a nádeje.
About democracy of light…, about literature of light…, 1989 Transitus of light, 2017
Traditionally, hands are the symbol of ultimate distinction and personal experience of a human being. The representation succumbs to the democracy of light and literature of light. The effort to reveal the essence of particular human existence matures in images in which the individual is suppressed and the general comes into forefront. The Of democracy of light… of literature of light II picks up on an older project from the end of 80s of the last century performed with analog black and white photography. Primarily it touches on the then expected political changes taking place at the same time in every surrounding states of Central Europe, including Slovakia. Adjusted as museum artifacts, individual ideas in smaller black and white analog photography are multiplied and applied by the postproduction digital technology on large formats. Compared to the original black and white monochromatic pictures, vivid hue is important for the large format digital photo canvases which symbolize the technological, philosophical and political advancement of society and the medium of photography.
The “Transitus of Light” project is based on an older series of photographs titled “About the light of democracy …, about literature of light”. It links to an earlier project of the late 1980s, which was carried out with an analog black and white photograph, which primarily touched upon the unexpected political changes that took place in all the surrounding states of Central Europe, including Slovakia. The current concept of motifs and compositions of hands and light are based on black and white analog photographs that are multiplied and manipulated by post-production digital technology to large formats adjusted as free-hanging large-format prints. Large-format digital photographs symbolize the technological, philosophical and equally political shift within society and the medium of photography. The term ‘transititus’ – crossing, comes from the Latin word transitus and covers “the time of passage through death to life”. The central theme of the cycle is constant change. Hand of man – the symbol of individuality is metamorphosed into universal character within a photographic story. In the prologue, the human hand fragment is used in symbiosis with elementary geometric shapes – a circle, a square, a triangle where the hand represents a person as a unique individual. The story unfolds in search of touching of the hands on a dark background from which the energy of light flows. And finally, the features of the hands finish off as structures like an extract of feelings, stacked in consciousness and the subconscious.
The symbol of individuality is transformed into the universal character of the hands, multiplied in the rich world of structures, in which, striking at fortissimo, and ode is heard to the transitus of light. The constant search of the author in this cycle is also directed under the visible surface with the effort to give own testimony about the light, and if I understand this story correctly – light is not only a symbol but also a source of enlightenment and catharsis. Triad – light, dark, hands in interesting configurations create an autonomous world of images in which the transformation finishes up in various forms with rich symbolism and the mysterious light that is the bearer of faith and hope.